Grahnab SWOT analys
Jag praktiserar just nu på Grahnab AB som ligger på Glimmervägen 9 i Gnosjö. Det företaget fokuserar väldigt mycket på är tillverkning av inredning samt råttfällor och diverse saker. Till 2007 tillverkade företaget bara råttfällor. Men sedan dess så tog Thomas Grahnab över sin far och de utvidgade företaget med mer. Så det var då de fick idén att dem skulle tillverka inredning. Då många av företagen i Gnosjö satsar på detta. Där de väljer att utgå efter standard inredningar som även andra små företag som dem själva tillverkar. De får ett mått där dem väljer att köra allt i en maskin från grundprocessen till färdigt resultat.
Styrkor:
- Trots att dem inte har den bästa strukturen på företaget. Så vill dem alltid förbättra och förnya företaget på ett konstruktivt sätt.
- De har en bra arbetsmoral och atmosfären på arbetsplatsen är bra
- De anställda är oftast sociala och positiva till allt. Även om många saker ibland blir i negativ mening på företaget.
- Alla samarbetar och hjälps åt på Grahnab.
- ·De vill ha att deras kunder ska få den bästa köpupplevelsen om de köper av dem. Eller att kunderna verkligen ska känna sig välkomna till dem.
- Dem är också starka i att de alltid försöker vara så snabba som möjligast med allt de gör.
- En styrka är också att för att dem är så små och inte ännu fullt ute på marknaden idag. Som ett större företag. PGA av att dem är så små så kan de konkurrera ut ett likadant företag som är som de. För att de kanske gör samma saker så kan ibland Grahnab sno åt sig en affär. Genom att de kanske har 2 kunder som vill åt samma sak. Fast där också det andra företaget som är lika stort som Grahnab vill åt. Så ibland så hinner Grahnab förre.
- Dem anpassar sig efter vad de har att göra på företaget.
Svagheter:
- Dem har inte bra struktur.
- De hade ingen ordning på sitt lager. Sedan jag kom har jag börjat strukturera upp och sortera lagret.
- Har ingen aning ibland vad dem ska göra
- Osäkra på sig själva.
- Har ingen metod eller lösning ibland på ett fel i tillverkningen eller produktionen.
- Ibland för mycket ansvar på enskilt anställd. Skulle kunna förstora sin personal lite.
- Lite för höga priser på specifika saker.
Hot:
- Större företag som konkurrerar ut företaget PGA av större lokaler och bättre omsättning.
- Dåliga maskiner som går sönder eller strular
- Lågkonjunktur/Högkonjunktur
- De har just nu inte så mycket pengar därför att de satsat allt på sina maskiner. Så hotet kan vara att de kanske inte kan köpa in riktigt det de behöver.
- För få kunder kan göra så att ekonomin blir för låg eller inte tillräckligt för att försätta sig med de resurser man skulle vilja.
Möjligheter:
- Dem har ganska stor möjlighet till att ännu mer utöka sitt sortiment. Som de gjort sedan 2007.
- Potentialen som finns på företaget med att alltid nå nya mål och bli bättre. Kan göra dem till ett bättre företag inom några år.
- Ifall de finner förbättringar på deras osäkerhet ibland, och stabiliserar deras tankesätt till ett nyare och kreativare. Så blir dem bättre inom det området
- Utöka kunder eftersom fler dras till små företag som håller bra standard. Erbjuder bra saker och till kvalité men också rimligt pris som Grahnab för det mesta har.
- Större personal bidrar till större ekonomi men också större kostnader. Men Företaget kommer omsätta mer och kanske kan lägga sig i nivå med andra lika producerande företag.
- Strukturen.Ifall de har en bra struktur och vet hur allt styrs på företaget så blir det också mindre fel och man vet vad man har allt.